Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(14)
Forma i typ
Książki
(14)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(4)
Proza
(4)
Publikacje naukowe
(4)
Publikacje dydaktyczne
(3)
Dostępność
dostępne
(17)
wypożyczone
(2)
Placówka
Wypożyczalnia Białobrzeska (W33)
(2)
Wypożyczalnia Baśniowa (W48)
(1)
Wypożyczalnia Pod Skrzydłami (W75)
(3)
Wypożyczalnia Przy Zawiszy (W76)
(2)
Wypożyczalnia Przystanek Książka (W93)
(2)
Wypożyczalnia Przy Baleya (W99)
(2)
Wypożyczalnia XI Czytelnia Naukowa (XI)
(7)
Autor
Bedyńska, Sylwia
(3)
Jeziorski, Marek
(3)
Kadaré, Ismail (1936-2024)
(3)
Błażejczyk, Anna
(2)
Błażejczyk, Krzysztof (1950- )
(2)
Cypryańska, Marzena
(2)
Kuchcik, Magdalena
(2)
Milewski, Paweł (geograf)
(2)
Papieska, Agnieszka (1973- )
(2)
Szmyd, Jakub
(2)
Andersen, Jens (1955- )
(1)
Andrić, Stanko (1967- )
(1)
Baranowski, Jarosław (1970- )
(1)
Degórska, Bożena (1956- )
(1)
Dudek, Wojciech
(1)
Iwaszkiewicz, Jarosław (1894-1980)
(1)
Iwaszkiewicz, Maria (1924-2019)
(1)
Komornicki, Stanisław (1924-2010)
(1)
Kręcisz, Beata
(1)
Książek, Monika
(1)
Kwiatkowski, Tadeusz (1920-2007)
(1)
Papieski, Robert (1965- )
(1)
Pałczyński, Cezary (1958- )
(1)
Pessel, Włodzimierz Karol (1979- )
(1)
Piekarski, Michał (muzykolog)
(1)
Rok wydania
2020 - 2025
(7)
2010 - 2019
(7)
Okres powstania dzieła
1901-2000
(5)
2001-
(5)
1945-1989
(4)
Kraj wydania
Polska
(14)
Język
polski
(14)
Odbiorca
Szkoły wyższe
(3)
Przynależność kulturowa
Literatura albańska
(3)
Literatura polska
(3)
Literatura chorwacka
(1)
Literatura szwedzka
(1)
Temat
SPSS
(3)
Statystyka
(3)
Kompozytorzy polscy
(2)
Mnisi
(2)
Mosty
(2)
Ofiara z ludzi
(2)
Pisarze polscy
(2)
Via Egnatia
(2)
Armia Krajowa
(1)
Artyści polscy
(1)
Biometeorologia
(1)
Chłopcy
(1)
II wojna światowa (1939-1945)
(1)
Iwaszkiewicz, Jarosław (1894-1980)
(1)
Iwaszkiewicz, Maria (1924-2019)
(1)
Klimat
(1)
Komornicki, Stanisław (1924-2010)
(1)
Kronika
(1)
Kultura
(1)
Lindgren, Astrid (1907-2002)
(1)
Literatura szwedzka
(1)
Małe miasto
(1)
Metody statystyczne
(1)
Miejska wyspa ciepła
(1)
Muzycy polscy
(1)
Okupacja
(1)
Pisarze szwedzcy
(1)
Powstanie warszawskie (1944)
(1)
Programy komputerowe
(1)
Testy statystyczne
(1)
Urbanistyka
(1)
Wnioskowanie statystyczne
(1)
Zmiany klimatyczne
(1)
Życie muzyczne
(1)
Temat: czas
1901-2000
(5)
1939-1945
(3)
2001-
(3)
1301-1400
(2)
1801-1900
(1)
1901-1914
(1)
1914-1918
(1)
1918-1939
(1)
1945-1989
(1)
1989-2000
(1)
Temat: miejsce
Albania
(3)
Polska
(3)
Lwów (Ukraina, obw. lwowski)
(1)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(1)
Gatunek
Powieść
(4)
Biografia
(3)
Podręcznik
(3)
Opracowanie
(2)
Pamiętniki i wspomnienia
(2)
Programy komputerowe
(2)
Listy
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(3)
Informatyka i technologie informacyjne
(2)
Kultura i sztuka
(2)
Literaturoznawstwo
(2)
Geografia i nauki o Ziemi
(1)
Matematyka
(1)
Ochrona środowiska
(1)
14 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Bohaterem powieści Ismaila Kadarego, „Kronika w kamieniu”, jest Gjirokastra, gdzie albański pisarz spędził młodzieńcze lata. Miasto, nienazwane wprost w powieści, pozostaje wierne swoim prastarym zwyczajom, uosabia swoiście herbertowski „kamienny sens”, a Kadare staje się tego miasta doskonałym kronikarzem. Opisane w książce wydarzenia dzieją się w latach 1940–1943, w mieście okupowanym kolejno przez wojska włoskie, greckie i niemieckie. Historia miasta widziana oczami kilkuletniego chłopca, alter ego autora, daleka jest od klasycznej wspomnieniowej powieści autobiograficznej. Autor konstruuje opowieść w konwencji realizmu magicznego. Miasto jest pełne tajemnic, chłopiec stara się je zrozumieć, nieprzerwanie z nim rozmawia. Albański pisarz jest mistrzem subtelnej groteski, tajemnicy i wieloznacznej aluzji. „Kronika w kamieniu” jest przykładem, jak dzieło literackie było w stanie stawić czoło i wygrać z ograniczeniami cenzury komunistycznego państwa, zachowując przy tym walory artystyczne i zajmując się trudnymi tematami nurtującymi zwykłych ludzi. Dzięki inicjatywie tłumacza, Marka Jeziorskiego, znakomitego znawcy kultury i historii Albanii, ta pełna poezji powieść zostaje udostępniona wiernym i nowym czytelnikom Ismaila Kadarego [opis wydawcy].
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821-3 alb. (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821-3 alb. (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821-3 alb. (1 egz.)
Książka
W koszyku
Powieść „Most o trzech przęsłach” powstała w latach 1976–1978 w czasie wzmożonych represji reżimu komunistycznego w Albanii. Ismail Kadare został wtedy skazany na czasowe internowanie i „reedukację” w kołchozie na głębokiej prowincji. Swoje literackie zainteresowania skierował wówczas m.in. w stronę przedstawiania czytelnikom wielowiekowej historii kraju i jego tożsamości, zakorzenionej w tradycji przedosmańskiej, chrześcijańskiej, czerpiącej z trwających tysiąclecia związków z kulturą antyczną, tożsamości, która mogłaby się stać fundamentem odrodzenia zniewolonego społeczeństwa.
Akcja powieści dzieje się w drugiej połowie XIV wieku, narratorem jest stary albański chrześcijański mnich, opowiadający w swojej kronice o budzących grozę wydarzeniach wokół budowy kamiennego mostu przez rzekę – przeprawy, która miałaby poprawić komunikację po antycznej drodze Via Egnatia. W tle rysują się konflikty albańskich księstw, osłabiające ich jedność w obliczu zbliżającego się zagrożenia ze strony osmańskiej Turcji, a także sprzeczności interesów dwóch wielkich firm, jednej – sprawującej od lat kontrolę nad rzeczną żeglugą, drugiej – liczącej na zyski z zarządzania budowanym mostem i remontowanymi drogami. Obie sięgają w swoich niecnych działaniach po starą legendę, mocno zakorzenioną w lokalnej świadomości, nakazującą przebłaganie wodnych bóstw, by uzyskać ich przychylność i zapewnić trwałość kamiennej budowli. Most wymaga więc ofiary, poświęcenia poprzez zamurowanie żywego człowieka w jednym z mostowych przęseł. Historia łączy w sobie elementy legendy (obecnej w licznych przekazach w innych krajach bałkańskich, także w wielu tekstach literackich), baśni, lokalnych mitów i wierzeń oraz bardzo realnego świata, któremu nieobce są okrutne działania, powodujące, że – jak podaje mnich-kronikarz – "…to nie była ofiara złożona wodnym bóstwom, ale po prostu zwykła zbrodnia…" [opis wydawcy].
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821-3 alb. (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821-3 alb. (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821-3 alb. (1 egz.)
Książka
W koszyku
Powieść „Most o trzech przęsłach” powstała w latach 1976–1978 w czasie wzmożonych represji reżimu komunistycznego w Albanii. Ismail Kadare został wtedy skazany na czasowe internowanie i „reedukację” w kołchozie na głębokiej prowincji. Swoje literackie zainteresowania skierował wówczas m.in. w stronę przedstawiania czytelnikom wielowiekowej historii kraju i jego tożsamości, zakorzenionej w tradycji przedosmańskiej, chrześcijańskiej, czerpiącej z trwających tysiąclecia związków z kulturą antyczną, tożsamości, która mogłaby się stać fundamentem odrodzenia zniewolonego społeczeństwa.
Akcja powieści dzieje się w drugiej połowie XIV wieku, narratorem jest stary albański chrześcijański mnich, opowiadający w swojej kronice o budzących grozę wydarzeniach wokół budowy kamiennego mostu przez rzekę – przeprawy, która miałaby poprawić komunikację po antycznej drodze Via Egnatia. W tle rysują się konflikty albańskich księstw, osłabiające ich jedność w obliczu zbliżającego się zagrożenia ze strony osmańskiej Turcji, a także sprzeczności interesów dwóch wielkich firm, jednej – sprawującej od lat kontrolę nad rzeczną żeglugą, drugiej – liczącej na zyski z zarządzania budowanym mostem i remontowanymi drogami. Obie sięgają w swoich niecnych działaniach po starą legendę, mocno zakorzenioną w lokalnej świadomości, nakazującą przebłaganie wodnych bóstw, by uzyskać ich przychylność i zapewnić trwałość kamiennej budowli. Most wymaga więc ofiary, poświęcenia poprzez zamurowanie żywego człowieka w jednym z mostowych przęseł. Historia łączy w sobie elementy legendy (obecnej w licznych przekazach w innych krajach bałkańskich, także w wielu tekstach literackich), baśni, lokalnych mitów i wierzeń oraz bardzo realnego świata, któremu nieobce są okrutne działania, powodujące, że – jak podaje mnich-kronikarz – "…to nie była ofiara złożona wodnym bóstwom, ale po prostu zwykła zbrodnia…" [opis wydawcy].
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821-3 alb. (1 egz.)
Książka
W koszyku
Na barykadach Warszawy : pamiętnik podchorążego Nałęcza / Stanisław Komornicki. - Wydanie I w tej edycji. - Warszawa : Sedno Wydawnictwo Akademickie, copyright 2014. - 348, [4] strony, [2] karty tablice złożone : ilustracje ; 21 cm.
Książka Stanisława Komornickiego Na barykadach Warszawy ukazuje się po raz ósmy. Jest to jednocześnie jej pierwsze wydanie po śmierci autora w katastrofie smoleńskiej. Notatki, które posłużyły do przygotowania pamiętnika, autor, 20-letni podchorąży Armii Krajowej, robił już w czasie powstania warszawskiego. Pierwsze fragmenty książki powstały bezpośrednio po wojnie, kiedy miał zaledwie 22 lata. Właśnie dzięki temu książka jest bardzo autentyczna a opisane sytuacje, mimo upływu lat, wywołują wciąż ogromne emocje. Pierwszą wersję pamiętnika Stanisław Komornicki oddał do druku w 1948 r. Została ona jednak zatrzymana przez cenzurę i książka ukazała się dopiero w 16 lat później. W latach 60-tych stała się jedną z klasycznych pozycji powstańczych i cieszyła się wielkim zainteresowaniem czytelników. Autor, obok faktów, opisał zachowania, odczucia i spontaniczne reakcje swoje oraz swoich najbliższych kolegów, z którymi przyszło mu walczyć na Starym Mieście, w Śródmieściu i na Czerniakowie. Są to opisy bardzo surowe, realistyczne. Dzięki temu bezpośrednio dotykają czytelnika i zapadają głęboko w jego pamięć. Tarzan, Mały Henio, Smaga, Teść, Dzidek to bohaterowie, którzy po przeczytaniu książki na zawsze pozostaną z nami. Autor unika ocen wynikających z późniejszej wiedzy. Ogranicza się jedynie do pokazania sytuacji, konkretnych czynów, atmosfery, zaś przedstawione w książce fakty mówią same za siebie. Potwierdzają to słowa Melchiora Wańkowicza, który w roku 1969 napisał w liście do Stanisława Komornickiego: Nie pamiętam książki, która by mi dała tyle wzruszenia jak ta pisana bez żadnych kwiecistych fiorytur surowa, epicka książka. Po jej przeczytaniu kocha się więcej swój dziwaczny naród…[opis wydawcy].
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 94(438).082 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WM.34163 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821(091) szw. Lindgren A. (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Seria Iwaszkiewiczowska)
Korespondencja z lat 1945-1958 obejmuje 48 listów Jarosława Iwaszkiewicza i Tadeusza Kwiatkowskiego, przepisanych i opracowanych oraz opatrzonych przypisami przez Agnieszkę i Roberta Papieskich, edytorów dzienników Jarosława Iwaszkiewicza oraz listów Anny i Jarosława z wielu korespondentami. Listy Iwaszkiewicza i Kwiatkowskiego pomagają lepiej poznać ożywione życie literackie powojennej Polski i powojennego Krakowa. Tam czasowo lub na dłużej zamieszkało wielu znanych pisarzy, przybyłych ze zniszczonej po powstaniu warszawskim stolicy. Problemy bytowe przeplatają się z plotkami środowiskowymi, pokazane są codzienne troski pisarzy oraz władz i działaczy związku. Obaj korespondenci znaczną część swojej aktywności poświęcali sprawom środowiska, Iwaszkiewicz w skali ogólnopolskiej, Kwiatkowski w oddziale krakowskim. Listy te są zatem okazją do zapoznania się z życiem literackim powojennego Krakowa - ale także Zakopanego - z perspektywy społeczności zawodowych literatów, ocalałych z pożogi wojennej, oraz młodych twórców, debiutujących po wojnie. Korespondencja dotyczy głównie organizacji życia literackiego na szczeblu oddziału krakowskiego, potem - stopniowo - pojawiają się inne wątki poza związkowymi, w znacznej mierze prywatne. Wiele dotyczy polityki, ludzi, postaw, spraw bytowych i literackich, nie brak anegdot. Obecne są wydarzenia z życia prywatnego obu protagonistów, ich podróże, plany bądź przeszkody w ich urzeczywistnieniu. Walor poznawczy korespondencji znajduje rozwinięcie i uzupełnienie w przypisach kontekstowo-biograficznych, bardzo kompetentnie opracowanych przez Agnieszkę i Roberta Papieskich. Wstęp napisany przez Roberta Papieskiego przedstawia bliżej osobę Tadeusza Kwiatkowskiego. Ten blok korespondencji Jarosława Iwaszkiewicza to ważne kulturowo i poznawczo wydarzenie, kolejny element bogatej spuścizny epistolarnej jednego z najważniejszych pisarzy polskich XX wieku, fragment rodzimego dziedzictwa kulturowego [opis wydawcy].
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 821-6 pol. (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821(091) pol. Iwaszkiewicz M. (1 egz.)
Książka
W koszyku
Forma i typ
Przynależność kulturowa
Gatunek
Książka "Simurg" Stanko Andricia, którą gatunkowo można określić jako połączenie autobiografii z fikcją literacką, jest wybitnym przykładem prozy współczesnej, nowoczesnej i wyrafinowanej. Rzadko się zdarza, aby polski czytelnik mógł przeczytać książkę, dla której inspiracją są przestrzenie - również te historyczne i wy­obrażeniowe - Kotliny Panońskiej, chorwackiej Slawonii. W prozie tej spotykają się dwa sposoby myślenia - intelektu­alny i codzienny. Andrić stworzył narratora - znakomitego gawę­dziarza - w którym zderzają się głosy wiejskiego dziecka i erudyty, głosy "wtedy" i głosy "teraz". Czytelnik odbiera tę dwoistość jako zaproszenie do literackiej gry, z której wyłania się obraz dzieciń­stwa, wspaniały i pociągający, ale wcale niewyidealizowany, co najwyżej zabarwiony lekką nutą nostalgii. Autor przyznaje, że jednym z najważniejszych dla niego literackich wzorców (obok Danilo Kiša) jest polski pisarz o żydowskich korzeniach, Bruno Schulz. Może Andrić jest mniej liryczny niż Schulz, ale nie mniej magiczny [opis wydawcy].
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821-3 chorw. (1 egz.)
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 004 (1 egz.)
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. WM.31849/I (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WM. 31849/II (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 311, M.31849/III (2 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej